Förintelsen/na?!

Hallå. Sitter på text. Har påbörjat b-kurserna idag. Vi ska hålla på med nyheter nästan hela kursen mer eller mindre. Det ska bli roligt och jag ser verkligen fram emot det. Läste i DN idag att endast 66% av alla ungdomar var helt säkra på att förintelsen har hänt på riktigt. Eller något liknande stod det iaf. Det gjorde mig upprörd. Det har funnits så många folkmord de senaste hundra åren och hur många vet du har existerat? De flesta ungdomar vet kanske 1, max 2 skulle jag tippa på. RWANDA?, RYSSLAND, Turkiet? Haiti, Chile, mf. för att inte tala om massor med andra länder! Helt otroligt mycket mer än vad man kan förvänta sig. Man tänkte väl när man forskar om andra världskriget i skolan "puh, tur att hitler är död" för att han dödade 6 miljoner människor. Men Stalin då? 40 miljoner människor... Fyfan. Så jag får extra psyk när folk gör narr av sådant med liknande ämne. Det är inte ett dugg jävla kul. Men vi svenskar har väl blivit bortskämda snorungar bara för att våra förfäder inte blev förintade, gasade, smygdödade till döds.
Nej inge mer, nu räcker de, ni har fattat min poäng. Spendera bara en extra tanke på sånt. Och googla för att bli lite mer allmänbildad om olika diktaturer (för nästan alla diktatorer har utfört något slags folkmord helt klart) - det ska jag göra!
ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0