Min mentor...

Vad kan man säga om min Mentor? Det finns så mycket att förklara och det tar så länge men jag skulle vilja påstå att han är en riktig fanatiker! Förra året i ettan blev vi väl instruerade om att anmäld frånvaro är anmäld frånvaro. Men min mentors mentorelever fick på våren brev hem om att deras frånvaro var för hög.

Anledningen till att min mentor är en fanatiker:

  •  Han påstår att man kan MAX vara sjuk 2 ggr per år, och det är MAX. (Det är ingen idé att ens försöka få honom att ens tänka sig tanken att det är på något annat sätt).
  • När alla lärare lever efter regeln: anmäld frånvaro är inte samma sak som oanmäld så lever då Mentor efter sin egen lilla regel att: sjukanmäld frånvaro är samma sak som icket sjukanmäld. Och det drabbar t.ex. sådana persoer som Issa i min klass. Hon har för kanske lite över en månad sen opererat bort halsmandlarna. Det tyckte min mentor var självklart och sjukanmälde henne varenda dag i en vecka och bad henne att krya på sig rejält nu! Eftersom hon fått order av läkarna att inte gå till skolan på minst en vecka. Sen den veckan hon blev frisk bröt hon foten och har haft gips i 4 veckor. TROTS DET har Issa gått till skolan varendaste dag och en enda gång hon vart borta har varit då hon åkt till sjukhset för att byta gips (och universitetsdagen pga åkemedel). Ändå har hon enligt våran mentor "fruktansvärd hög frånvaro" JA det har väl fan alla som vartsjuka om man räknar med anmäld frånvaro.
  • Tredje anlednigen måste vara vår mentors attityd. Han gjorde det väldigt klart i början av vår skolgång att skolan inte var något tvångsmedel och att han skiter fullständigt i hur vi vill spendera dessa 3 år på media. Och idag när jag frågade om han var besviken på oss (eftersom det är andra brevet han skickar ut nu!) men då sa han att han skiter väl i det. JO vi märker det eftersom han gör sig mödan att skriva hem till alla föräldrar om en bunt ungar han egentligen skiter i. Typiskt fanatiker som visar "hat" men i själva verket bryr sig om och älskar sina offer. Dålig på att leka nonchalant...


Dessutom myttar han också. Till skillnad från förra gången han skickade ut sådana brev så den här gången sa han iaf till innan (det blev ett himla liv både från elever och föräldrar med rektorn indragen). Idag berättade han iaf att man inte kan se procentfrånvaron i breven utan bara att det är högt. När jag kommer hem är det såklart ett brev som visar exakt hur mycket frånvaro jag har i varje ämne UNDERSTRUKET med grön markeringspenna! Jovisst nej förfan inte aaaallllsss någon lista inte. Och varför allt besvär till någon man inte bryr sig om? Jag är medveten om min frånvaro och ska ta vara på tiden och vara i skolan så länge jag är frisk! Men är jag sjuk eller som i måndags förkyld som ett monster då kan jag inte gå. Det hade varit otroligt egoistiskt också. OCH vem fan är sjuk 2 ggr om året? Jo ni som växte upp utan ipren, alvedon, ibumetin osv - ni fick bygga upp ett imunförsvar medan vi new age kids bara knaprar tabletter. Kroppen får inte ta hand om något själv.

Jag ville skriva detta så att folk ska veta att de flesta lärare är fanatiska. Det är inte bara min mentor. Jag är en sådan elev som lätt blir illa omtyckt av lärare just därför att jag kan ifrågasätta deras lärosätt. Men det är det hela media går ut på Lära sig ifrågasätta och kritisera sådant som inte stämmer i ens öron. Men såklart är det fel när det gäller dom själva. Ibland är det svårt att göra sin röst hörd i det här huset därför ger jag en chans att ni kan läsa det här. Det är inte min mentors fel att jag har varit borta så mycket. Men det är hans fel att det står på det där papperet eftersom det är anmäld frånvaro. Fråga vilken lärare/rektor som helst. Imorgon har jag och tjejerna bestämt att gå till rektorn ännu en gång. Inte för att jag kände något större behov. Men de som inte varit borta något alls utom någon enstaka gång då de varit sjuka känner sig orättvist behandlade. Vad ska man göra? Gå till skolan fast vi har magsjuka/kraftiga förkyldningar/brutna ben? Vi är inga jävla pluggrobotar.

Tack och hej leverpastej.


Kommentarer
Postat av: mediaelev

vem är din mentor :O

2009-10-15 @ 22:54:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0